2011. április 20., szerda

Flebile dolcezza

Flebile dolcezza, avagy "könnyező gyönyörűség", "gyászoló édesség". Ennél szebb szavakkal nem is tudnám jellemezni a pályája kezdetén Maestro filosofo-nak nevezett G. Verdi operáit. A korabeli kritikusoktól eme gúnynevet művei darabossága és komolysága miatt kapta, ám zsenialitását életében is ezren csodálták. Életéről többet olvashatsz Franz Werfel: Verdi - az opera regényében. Ha Londonban jársz s nem borzongasz az opera világától akkor pedig érdemes jegyet váltani a Királyi Operaház (Royal Opera House Covent Garden) előadásainak egyikére. Úgy, mint a budapesti operaházban, itt is találsz viszonylag kedvezményes áron, igaz fent a kakasülőn jegyeket. A hangzás garantált, elő lehet venni a kis kukkolót s körülötted nem fog hangosan horkolni senki sem, mert oda fentre valóban a zene szeretetéért érkeznek a lelkek. Így történt ez velem is a minap, Verdi Aida-jat hallgattam meg. Azon túl, hogy valóban "londoni" módra látványos, kissé vad és modern díszletbe ágyazva egy zseniális előadást láthattam, azt is megállapítottam hazafelé menet, hogy a magyar operaház abszolut megállja a helyét világszínvonalon. A londoni színházas élményeim eddig a rácsodálkozás, a "wow" kategóriába estek, ilyen is van??? Ám most megnyugodtam egy kicsit. Odahaza sokat ültem végig a magaslatról az előadásokat, s határozottan állíthatom, nem éreztem minőségbeli különbséget a magyar-angol előadások színvonala között, bár én laikusként ülök a színpad túloldalán s először jártam a londoni operaházban. Mindenester már itt is felírtam a kis noteszomba, melyek azok a helyek odafent, ahol még jól lehet látni. :) (otthon: 3. em. középülés 1-22. tuti szuper, s már 1 000 Ft-ért elérhető)
No de, az Operaház hátsó bejáratán kilépve a Covent Garden, a kései óra ellenére is zsúfolt, énektől hangos színes kavalkádjába csöppentem. Lévén, hogy itt is megbújik, igaz halkan súgom, ebben a kultúrbálban csak szerényen bújik meg egy Starbucks kávézó, így kicsit bemutatom nektek ezt a helyet is.
Covent Garden Piazza közép-London, a City of Westminster keleti határvonalán elterülő, az 1500-as évektől egészen 1974-ig nagykereskedelmi virág, zöldség és gyümölcs piacként szolgáló városrész. Több, mint 300 éven át ez a terület volt Westminster "konyhakertje", innen került a malac szájába a ropogós alma s a világ minden tájáról érkező egzotikus árukat a Temzén felhajózva ide szállították elsőízben. Samuel Pepys krónikás tett először írásos megemlékezést 1662-ben az általa első ízben látott utcai művészekről, ugyanis manapság leginkább erről híres ez a rész. Lépten nyomon beöltözött mókás művészekbe, gyermekkel játszó vagy ijesztgető bohócokkal, s amatőrnek egyáltalán nem jellemezhető utcai énekesekkel, zenészekkel találkozhatunk. Nézzétek, ez a harcos is odahívott magához aztán jól berezelt tőlem...:)
A járda kikövezett lapja a régről megmaradt piac hangulatot idézi, ám az árkádok alatt már többnyire turista csecsebecséket, emléktárgyakat lehet vásárolni és természetesen finomabbnál finomabb étkeket a lépcsőre, vagy egyszerűen a földre leülve kis fatálkákból elfogyasztani. Varázslatos hangulata van. S mindezen színes kavalkád köré épült London szinte összes színháza. Bármilyen irányba is indulunk el, 5 percen belül belebotlunk legalább kettőbe. A Magyar Kultúrális Központ székhelye is az egyik mellékutcában található. A forgatagba belépve magunkkal ragad a londoniak pezsgő társasági élete. Imádnak órák hosszat egy-egy bárban, étteremben, étterem előtt egy pohár sörrel a kezükben állva s csacsogva időt tölteni. Jelentem, ezt elég könnyen meg lehet szokni...Az Operaház tetőteraszáról impozáns látvány tárult elém. A sötétedő égbolt alatt nyüzgő élet foszlányai szálltak a magasba. Frakkba öltözött úregúr, kutyát sétáltató idős hölgy békésen megfért a spanyol túrista család és két szerelmes turbékolása mellett. Ha Londonban jártok, feltétlenül sétáljatok el erre!
Lévén, hogy közeledik a húsvét, s ugyancsak a minap felfedeztem új szerelmem, mitöbb szerelmeim egy zenekorongot (is) értékesítő boltocskában, csatolok egy dalt. Soweto Gospel Choir. Csodálatos harmónia. Nagyon szeretem ezt a muzsikát s a Jó Isten meghallgatta kérésem. Nagyon rég óta vágyom egy olyan templomi közösségre, ahol így énekelnek, így s hasonlóképp tisztelik s szeretik az Égieket. Vasárnap ráleltem. S amilyen kegyelt vagyok, sikerült megint "elintéznem", hogy ne csak üljek a túloldalon. Mit csinálhatsz, hogy bekerülj egy gospel kórusba, ha annyi hangod sincs, mint egy ázott verébnek a jégeső után...felajánlod két kezed, szabad energiád, s főzőtudományod, cserébe sokkal többet kapsz...bizony ám. Sokkal többet...No de erről később mesélek majd, a 7végén hivatalos vagyok egy a közösség által szervezett rendezvényre, éneklés, előadások, esti összegyűlés, hogy mit és mennyit értek belőle azt még nem tudom, de szeretetük magával vonzott, így elmegyek, s utána többet tudok majd mesélni. S persze az otthoniakat nem elfelejtve, ölellek benneteket. Élvezzétek a tavaszt, különösen gyönyörű most! Verdivel kezdtem, mondataival búcsúzom: "Valóságot másolni jó munka lehet, de valóságot feltalálni jobb, sokkal jobb..."

Valami csodálatos harmónia. Hallgassátok!

2 megjegyzés:

  1. Örölök, hogy eszembe juttattad a régi szép operás időket. Emlékszem, már akkor is megegyeztünk, hogy nekünk a tragikus sorsú nőkről szóló operák a kedvenceink. :) Bizet Carmenja, Puccini Tosca-ja vagy Pillangókisasszonya, no meg Verdi Aida-ja. Örülök, hogy Londonban is lesz lehetőségem elérhető áron operát hallgatni. A Covent Garden nagyon jó hangulatú helynek tűnik, várom már, hogy mászkálhassak ott, egy Starbucks-os lattéval a kezemben. :)

    VálaszTörlés
  2. no hát kb. fel is soroltad, amit eddig élőben sikerült látnom...a többi még várat magára, vagy ahogy mifelénk Zala megyében szokás mondani, kéretik magukat...na jó én azért Mozart bácsit is kedvelem...hajrá London! Izgalmas város, az bizonyos!

    VálaszTörlés